Waarom zijn KPI prestatie-indicatoren belangrijk?

De realiteit is dat in de huidige datagestuurde wereld cijfers belangrijk zijn, waar je ook werkt. Eén van de meest gebruikelijke manieren om met gegevens en cijfers te werken zijn KPI’s, oftewel key performance indicators. Nu vraag je jezelf misschien af “waarom zijn KPI’s belangrijk?”.

Wat zijn KPI’s en waarom zijn ze belangrijk?

Key performance indicators, de volledige vorm van KPI, zijn een meetbare waarde die aantoont hoe effectief een bedrijf belangrijke bedrijfsdoelstellingen bereikt. KPI’s zijn belangrijk omdat ze je een waarde geven om te vergelijken met jouw huidige prestaties. KPI’s laten duidelijk zien of je jouw doelstellingen al dan niet bereikt. 

Het implementeren van KPI’s in je bedrijf betekent dat je  doelen kunt stellen, een strategie kunt ontwikkelen om jouw doelen te bereiken en je prestaties onderweg kunt evalueren. 

Waarom zijn KPI’s belangrijk?

Hier zijn nog vier redenen waarom KPI’s belangrijk zijn voor bedrijven.

  • KPI’s versterken het moreel van werknemers
  • KPI’s ondersteunen en beïnvloeden bedrijfsdoelstellingen
  • KPI’s bevorderen persoonlijke groei
  • KPI’s zijn essentieel voor prestatiemanagement.

KPI’s versterken het moreel van werknemers

Dit is de meest onderbenutte waarde van KPI’s. De bedrijfscultuur is belangrijk voor de prestaties. Een cultuur die iedereen in het bedrijf ondersteunt en motiveert, is voorbestemd om het beter te doen dan een cultuur die dat niet doet. In die zin kan het bijhouden van KPI’s gaan over het erkennen van het harde werk van werknemers en het veiligstellen van hun gevoel van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

In vele bedrijven hebben iedereen KPI’s waarvoor hij of zij verantwoordelijk is. Als we die cijfers halen, is er een gevoel van verantwoordelijkheid voor ons werk en een herkenbaar bewijs van onze bijdrage aan het team. Naarmate een bedrijf groeit, kan er een steeds grotere afstand ontstaan tussen de prestaties van de organisatie en de inspanningen van het individu daarvoor. Wanneer mensen zich verantwoordelijk voelen voor KPI‘s, zullen zij zichzelf eerder stimuleren en meer voldoening halen uit goed werk.

De relatie tussen KPI’s en bedrijfsdoelstellingen

KPI’s zijn belangrijk voor bedrijfsdoelstellingen omdat ze deze vooropstellen bij de besluitvorming.

Het is essentieel dat bedrijfsdoelstellingen goed worden gecommuniceerd in de hele organisatie, dus als mensen hun eigen KPI’s kennen en er verantwoordelijk voor zijn, zorgt dit ervoor dat de overkoepelende doelstellingen van het bedrijf bovenaan staan.

KPI’s zorgen er ook voor dat prestaties worden gemeten in relatie tot de grotere bedrijfsdoelstellingen. Dit betekent dat elk onderdeel van het werk wordt gedaan met intentie en voor het juiste doel.

Aanbevolen Artikelen