Een van de beste manieren waarop hotels meer klanten kunnen aantrekken is door gebruik te maken van sociale media. Hotels gebruiken Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest om mensen die belangstelling voor hun merk hebben getoond door ze op Facebook te “liken” of op Twitter te volgen, rechtstreeks te bereiken. Zo maakte Marriott een pagina voor zijn Courtyard by Marriott merk in het Spaans op Facebook, die meer dan 270.000 fans heeft.
Veel van de grotere hotelketens beginnen sociale media te integreren in hun marketing inspanningen. TripAdvisor meldt dat 70% van de hotels beweert sociale media in een of andere vorm te gebruiken
Hoe kunnen hotels gebruik maken van sociale media?
1)Aanbiedingen promoten
Hotels kunnen sociale media gebruiken om hun aanbiedingen rechtstreeks aan klanten te promoten. Het hotel hoeft niet te betalen voor advertenties om gezien te worden door mensen die waarschijnlijk zullen reageren, dus kunnen ze geld besparen. Starbucks, bijvoorbeeld, gebruikte vorig jaar zijn Twitter account om gratis drankjes aan te bieden via een code die gebruikers moesten tweeten. Een ander voorbeeld is het gebruik van hashtags op sociale media sites om aanbiedingen en kortingen te promoten. Als iemand de pagina van een hotel al “leuk gevonden” heeft, ziet hij de berichten over de aanbieding en kan hij besluiten die dag een bezoek te brengen.
2) Ga de dialoog aan met klanten
Hotels kunnen op sociale media rechtstreeks met klanten in gesprek gaan door op hun commentaar te reageren. Door met klanten in gesprek te gaan kun je een verstandhouding en vertrouwen opbouwen die elders misschien niet bereikt worden. Marriott heeft gereageerd op elke tweet gericht aan zijn corporate Twitter account, wat een geweldige manier is om potentiële klanten te laten zien hoe het bedrijf met klanten omgaat.
3) Moedig het delen van sociale media aan
Hotels kunnen klanten aanmoedigen om hun ervaringen online te delen via sociale media. Marriott heeft bijvoorbeeld een hashtag voor zijn klanten gecreëerd (#MarriottMoments) die ze kunnen gebruiken om hun ervaringen op sociale media te delen. Ook dit is een geweldige manier voor hotels om een band op te bouwen met potentiële klanten en huidige klanten te laten zien hoezeer het hotel hen als individu waardeert.
4) Wees creatief
Hotels zouden met sociale media moeten experimenteren om te zien welke soorten posts door hun doelgroep goed ontvangen zullen worden. Zo heeft Marriott bijvoorbeeld Facebook fotoalbums gemaakt voor specifieke locaties, die waar mogelijk foto’s van het pand en de plaatselijke omgeving bevatten. Dit is een andere geweldige manier om met fans op sociale media in contact te komen.
5) Zorg voor plezier
Het belangrijkste bij het gebruik van sociale media om klanten aan te trekken is dat je er plezier in hebt. Mensen kunnen zien als een bedrijf geen plezier heeft op sociale media, en dat vinden ze niet leuk. In plaats daarvan moeten hotels hun platforms gebruiken om met de positieve aspecten van hun merk te pronken en ervoor zorgen dat elk nieuwtje dat via sociale media gedeeld wordt opgewekt en vrolijk is.