Het wordt al lange tijd besproken: de E-A-T richtlijnen van Google. En hoewel de naam het doet vermoeden, heeft het niets met voeding te maken. Waar het dan wel over gaat én voor wie het is bedoeld, lees je in dit artikel! Zo weet jij of je voor jouw website aan de slag moet.
Wat is E-A-T?
Ben je bekend in de wereld van SEO en linkbuilding? Dan weet je dat er regelmatig updates zijn. Wat maakt deze dan anders dan andere? Om te beginnen is E-A-T geen technische rankingfactor. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Core Web Vitals update is het niet zo eenvoudig meetbaar. De E-A-T richtlijnen zijn namelijk een rankingfactor die alles te maken heeft met content, betrouwbaarheid en autoriteit.
E-A-T staat dan ook voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Wat Google hiervan verwacht, is het volgende:
- Expertise: Google wil dat er meer kwalitatief hoogstaande content wordt gepubliceerd. Content moet aansluiten op de zoekintentie van de klanten. Het is dus zaak om te laten zien dat jij een expert bent.
- Authoritativeness: Om autoriteit uit te stralen, is het belangrijk om in je content te benoemen wie het heeft geschreven. E-A-T geeft pluspunten als de expert online ook veel genoemd wordt en als het ware een spinnenweb van autoriteit aanwezig is.
- Trustworthiness: Als laatste is de betrouwbaarheid essentieel. Maak je website daarom meer betrouwbaar door reviews en reacties te plaatsen. Het geeft Google namelijk een beeld van hoe gezaghebbend en daarmee betrouwbaar de schrijver van de content is.
E-A-T draait dus allemaal om kwaliteit, autoriteit en betrouwbaarheid. Maar is dat voor iedere branche dan een aandachtspunt?
Welke websites moeten aan de bak door E-A-T?
Met E-A-T wil Google op dit moment vooral de zogenoemde Your Money Your Life (YMYL) websites aan het werk zetten. YMYL websites zijn websites die gerelateerd zijn aan gezondheid, veiligheid en financiële informatie. Bij dit type websites is betrouwbaarheid en kwaliteit van content van groot belang en hier wil Google meer op gaan sturen. Het wil een einde maken aan de spamwebsites en te commerciële websites die onjuiste informatie delen.
En wat betekent dit voor websites in andere branches? Op dit moment lijken die hier nog niet consequenties van te voelen, maar de kans is er natuurlijk wel dat Google dit in de toekomst verder uitrolt. En content van hoge kwaliteit kan nooit kwaad. Door je website hier nu al preventief op voor te bereiden, ben je in ieder geval je concurrenten alvast voor als het eenmaal zo ver is.