Social Media Marketing : Instagram

How to do: Instagram Marketing

Tips and Tricks

Designed by Freepik

 

Deze app wordt veel gebruikt door jongeren en door bedrijven.

Ah, dat moeten we hebben! Een gerichte doelgroep!

Op Instagram kun je meer interacties uitvoeren dan op Facebook, oftewel voordeel!

Stel: Op Facebook heb je 230 vrienden en krijg je misschien 23 likes

Maar heb je op Instagram meer dan 800 volgers, dan krijg je misschien wel 230 likes.

Dit is omdat Instagram een heel groot bereik heeft.

Aangezien Instagram Ads nog nieuw is, en nog maar door weinig bedrijven gebruikt kan worden heeft Instagram nog veel ruimte voor het vertonen van advertenties, dit betekend dat je nu (nog) relatief goedkoop kunt adverteren!

Maar hoe kan dit?

Net als op Facebook werkt adverteren op Instagram volgens een veiling principe. Dit omdat jij als adverteerder meer concurrentie krijgt als andere adverteerders de zelfde personen willen bereiken.

Hoe meer adverteerders dezelfde doelgroep proberen te bereiken, hoe hoger de prijs zal zijn.

Even een overzicht van de Instagram cijfers uit 2016

 

·         400 miljoen wereldwijde gebruikers die 80 miljoen foto’s per dag plaatsen

·         2,1 miljoen Instagram gebruikers in Nederland in 2016

·         58 procent van alle Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 gebruikt Instagram

·         53 procent van alle Nederlandse studenten / scholieren gebruikt Instagram

·         Instagram is nu qua dagelijkse gebruik Twitter voorbij

Nou dit is natuurlijk handig om te weten, zo kan je zien hoe gigantisch bereik je hebt, en wat voor bereik je hebt met jou advertentie.

 

Adverteren op Instagram is vooral geschikt voor:

 

·         Branding

·         Meer volgers genereren

·         Inspelen op gebeurtenissen

·         Naamsbekendheid vergroten

·         Promoten van nieuwe en bestaande producten

·         Promoten van jou bedrijf/Blog

 

Koppel jou Instagram aan Facebook

 

Dit is stap 1, want door jou Instagram te koppelen aan je Facebook pagina krijg je meer bereik, en kan je makkelijk advertenties maken voor Instagram.

+ Je kan je posts dan tegelijkertijd plaatsen op Facebook en Instagram, hoe handig is dit?

Bekijk het artikel How to do Facebook Marketing als je meer wilt weten over het maken van een Facebook pagina.

Ik zal even snel uitleggen hoe je jou Instagram koppelt aan Facebook.

  1. Ga naar jou Facebook pagina.
  2. Klik op instellingen.
  3. Ga naar Instagram Advertenties
  4. Druk op een account toevoegen
  5. Hier voer je jou Instagram gegevens in.

 

Manieren van adverteren op Instagram

 

1. InstaStory

 

Het is je vast niet ontgaan, de nieuwe Instagram functie.

Een ‘verhaal’  maken, Of terwijl Instagram story.

Dit is natuurlijk harstikke nageaapt van snapchat, maar het blijkt dus een heel succes te zijn.

Nu kan jij, als blogger/bedrijf via “je verhaal” gaan adverteren in Instagram Story

Ik zal even uitleggen hoe je dit heel simpel kunt doen.

Een Instagram Story advertentie kan gemaakt worden in Power Editor van het Facebook Advertentie beheer. (klik op de afbeelding om naar de site te gaan)

 

 

Vervolgens druk je op :

–          Maak een advertentiecampagne

–          Kies als doelstelling: Bereik

–          Kies bij plaatsing: Instagram

–          En kies daar voor: Verhalen

–          Maak de advertentie

 

Hierbij kan je kiezen uit een foto of uit een video. Helaas bestaat er nog geen mogelijkheid om tekst in te voegen.

Zorg er dus voor dat je alle benodigde informatie laat zien in je foto of video.

De instagram story is (nu nog) puur bedoeld bereik en om naambekendheid te creëren.

Er zijn dus nog geen doorklik mogelijkheden naar jou site toe.

Dus voor het gebruik van deze manier adverteren op Instagram, is puur bedoeld voor bereik en naambekendheid.

 

Designed by Freepik

 

2. Foto’s en Video’s posten

 

Dit is natuurlijk logisch want dit is precies waar Instagram voor gemaakt is.

In de foto of video kan je makkelijk reclame laten zien voor jou blog/bedrijf.

Hoe meer je plaats, hoe beter. dit zorgt voor stijging in volgers en likes.

Maar plaats niet al te veel, 3 foto’s per dag moet meer genoeg zijn, als je te veel plaatst kan je ook veel volgers verliezen.

Kijk wat voor jou volgers/doelgroep het beste werkt kwa plaatsing van foto’s en video’s

Het ligt natuurlijk ook aan het aantal volgers wat je hebt, heb je er meer dan 1000 dan moet je meer posten om op te vallen.

Zorg ervoor dat je video’s en foto’s van goeie kwaliteit zijn, dit ziet er professioneel uit.

Daarnaast kan je gebruik maken van call-to-action buttons toevoegen aan jou foto of video. Bijvoorbeeld:

  • Shop Now
  • Install Now
  • Sign Up
  • Learn more

 

3. #Blog #Instagram

 

Je ziet in veel foto’s die worden gepost dat er vaak hashtags onder staan. dit alleen om op te vallen.

Het zorgt voor positieve gevolgen omdat mensen vaak ook zoeken op hashtags, bijvoorbeeld naar bedrijven of plaatsen.

Gebruik hiervan ook niet teveel, dit kan onprofessioneel over komen.

En kan dus als gevolg hebben dat je volgers verliest.

 

4. Carrousel Advertenties.

 

Met deze mogelijkheid van adverteren op Instagram kunnen volgers door meerdere afbeeldingen swipen waardoor het mogelijk is voor adverteerds (dus voor ons) om meer producten te laten zien of om jou site te promoten.

 

Adverteer jij al op Instagram?

Wat zijn jou tips?

 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer