15 Keyword Research Tools

 15 Keyword research Tools.

In dit artikel vertel ik over 15 tools en programma’s die je kan gebruiken bij het vinden van het perfecte zoekwoord voor jou artikelen, dit is natuurlijk wel interessant.

Zonder tools of programma’s wordt het lastig en kan je eigenlijk geen zoek-woorden onderzoek doen.

Dus hierbij een paar Tips en trick voor het gebruik maken van (gratis) Google tools en andere handige programma’s

Voor de Google hulptools heb je wel een Gmailadres nodig, die kan je hier aanmaken.

1. Google Suggest.

Misschien voor ons allemaal het meest bekende zoekprogramma.

Wanneer je een zoekterm invoert in google krijg je tijdens het invoeren van je zoekterm en als je klaar bent met invoeren onder je zoekwoord meteen een balk met suggestie zoekwoorden.

Dus woorden waar mensen in google veel opzoeken.

Bijvoorbeeld: Planten

 

Zoals je ziet krijg je meer suggesties van woorden die te maken hebben met jouw ingevoerde zoekterm.

Ook kan je een letter voor je zoekterm plaatsen Bijvoorbeeld:

 

 

Wanneer je dat doet zie je nog meer suggesties krijgt, dus meer zoekwoorden!

Op deze manier kan je zien welke zoekwoorden populair zijn en welke jij het beste kan gebruiken voor jouw artikel.

Als je er één aanklikt krijg je allemaal zoekresultaten en als je dan helemaal naar beneden scrolt zie je dit :

Deze woorden zijn volgens google gerelateerd aan jou ingevoerde zoekwoord en deze woorden kunnen dus ook heel interessant zijn.

2. Google search console.

In deze tool worden de statistieke weergegeven hoe vaak een pagina op je site in de zoekopdrachten verschijnen voor een bepaald zoekwoord.

Ook kan je kijken op welke gemiddelde positie jouw site zit met zoekwoorden en hoeveel clicks elk zoekwoord oplevert naar jouw site.

Zo nu en dan kan je dus inkijken op welke zoekwoorden je dus goed scoort en welke je nog kan/moet verbeteren.

3. Wordtracker

Wordtrack is een eenvoudige tool om te gebruiken.

Zodra je een zoekwoord invult laat de tool een samenvatting zien van veel gebruikte woorden. Daarnaast kan je de keywords inzien als een lijst en ook downloaden.

Gelijk laat deze tool ook zien wat de zoekvolume en de concurrentie is op het zoekwoord.

4. Google Adwords.

Voor deze tool heb je niet perse een Google Adwords account nodig, nou is die wel 5 minuutjes gemaakt.

Maar dan staat er dat je je creditkaart nummer op moet gegeven, heb je geen creditcard? Of heb je er simpelweg op dat moment geen zin in? Klik dan meteen op ‘Sla de configuratie met begeleiding over’

Eigenlijk is deze tool bedoeld voor adwords-adverteerders, zij gebruiken deze tool voor onderzoek naar welke zoekwoorden zij het beste kunnen gebruiken.

Maar deze tool kan voor onze doelgroep ook prima gebruikt worden toch?

Deze tool legt jouw suggesties, voor zoekwoorden en zoekzinnen, voor op basis van de trefwoorden die jij invoert. Daarnaast laat de tool het zoekvolume zien en ook honderden gerelateerde zoekwoorden!

Tevens kan je met deze tool zoeken naar hoeveel adverteerders gemiddeld bieden op de zoekwoorden, hierin kun je kijken welke zoekwoorden nou echt van belang zijn.

Tip : Zoek naar woorden met een relatief hoog zoekvolume en een lage concurrentie.

 

5. Word stream.

Met deze tool krijg je binnen enkele secondes een lijst met relevante zoektermen met daarbij de zoektermen waarop je zocht erin.

Helaas kan je bij Wordstream maar 10 zoekopdrachten per dag doen (wat meer dan genoeg moet zijn) Verder krijg je met de gratis versie geen inzicht in het zoekvolume.

6. Ubersuggest.

Deze tool lijkt erg veel op Wordstream, maar met deze tool krijg je (veel) meer zoekwoorden te zien.

Met daarin ook het zoekwoord waarop je zocht. Helaas ook geen zoekvolume.

 

7. Google trends (Deze kan je gebruiken bij een van de bovenstaande tools)

Met google trends kan je 5 zoekwoorden met elkaar vergelijken. Met de zoekwoorden die je met behulp van een van de andere tools hebt bedacht, kan je de zoekwoorden vergelijken in zoekvolume over een langere periode.

Deze data ’s gaan terug tot ongeveer 2004, zo zie je de trens van de afgelopen jaren. Zo kan je dus zien of mensen meer of minder hebben gezocht op het zoekwoord wat jij hebt bedacht.

Ook kan je seizoensgebonden zoekwoorden vinden en zal Google Trends ze ook beoordelen. Denk hierbij aan zoekwoorden rondom typische winter of zomer activiteiten.

Vaak kan het bij seizoensgebonden zoekwoorden interessant zijn om te zoeken naar correlaties.

(Correlaties is kortgezegd : Samenhang).

 

8. Google Correlate

Met deze tool kan je de samenhang van bepaalde woorden bekijken, zoals ik al zei kan je dus de correlatie zoeken bij seizoensgebonden zoekwoorden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan December, Sinterklaas, als je dit invoert krijg je zoektermen te zien als: recept speculaas of intocht sinterklaas.

En dan krijg je een statistiek te zien waarbij je dus kan kijken, hoe vaak er op dat zoekwoord/zoekterm word gezocht.

Seizoensgebonden correlaties zijn vooral interessant om te gebruiken bij Social marketing.

9. Google Keyword planner tool (van Google Adwords)

In deze tool krijg je een overzicht van het zoekvolume per zoekwoord, hoe sterk de concurrentie is en (heel interessant) hoeveel adverteerders bereid zijn te betalen per klik.

Deze informatie is natuurlijk waardevol, maar je kan er beter niet blind op varen.

Google Adwords laat je niet het hele verhaal zien, want hij verbergt namelijk bepaalde resultaten en in de plaats daarvan tonen ze bij voorkeur termen die zich goed lenen voor Adwords advertenties.

 

Keyword optimalisatie

Dus Google Keyword planner is opzicht oké, alleen als je serieus aan de gang wilt gaan met het optimaliseren van zoekwoorden raad ik je niet deze tool aan.

Hieronder zie je 4 kopjes met tools die hier wel goed voor zijn

Let op!, deze zijn niet gratis.

10. Moz

Voor belangrijke en moeilijke zoekwoorden.

 

11. SEMrush

Voor concurrentie analyses

 

12. Majestic

Grootste database om verkeer naar websites te vergroten, concurrenten te analyseren en hun reputatie te beheren

 

13. Ahrefs

Laat de grote concurrentie zien, en waarom ze zo hoog in de ranking staan

 

14. Market Samurai           

 

Dit is een programma waarmee je gemakkelijk zoekwoord onderzoek kan doen, hierbij heb je wel een Google Adwords account nodig.

Deze gebruiken ze namelijk als bron van hun data, maar dan veel gebruiksvriendelijker.

Dit is een gratis programma maar voor upgrade naar meer tools moet je hem helaas wel zelf kopen.

In Market samurai kan je een “project” aanmaken, als je dat hebt gedaan kan je beginnen met je zoekwoorden genereren.

Als je bezig gaat met het zoeken naar goede zoekwoorden, kan je gebruik maken van filters. Hiermee maak je het ook makkelijker voor jezelf door hem bijvoorbeeld te filteren op minimaal aantal bezoekers per dag.

Dit scheelt weer een heleboel zoek werk!

Het is dus een ideale tool om je zoekwoorden te vinden en daarvan de volume. In principe kan je hem filteren zoals jij dat wilt, dus super handig!

 

11. De zoekwoorden poeper?

Ja je leest het goed, een Keywordshitter.

De keywordshitter ‘poept’ aan de hand van jouw zoekwoord en je lijst meer varianten nog een hele ‘shitload’ aan langere zoekwoorden uit.

Misschien kan je er nog een paar pareltjes tussen vinden.

Deze lange zoekwoorden worden Longtail Zoekwoorden genoemd.

Voorbeeld lijst:

 

Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn korte zinnetjes die een concrete zoekintentie weergeven.

Het zoekvolume op zoekzinnen is lager dan op enkelvoudige zoekwoorden, waarom?

Bijvoorbeeld de zoekterm ‘zoekwoorden’  heeft een veel hoger zoekvolume dan de zoekterm ‘zoekwoorden onderzoek’.

Maar voor een specifiek antwoord gebruik je vaak een korte zin. Dus een Longtail zoekwoord.

 

Conclusie

Hierbij nog een kleine samenvatting van de tools.

Google Suggest

Voor inspiratie naar populaire zoekwoorden en zoektermen.

 

Google Search Console

Geeft inzagen over hoe mensen jou content nu al weten te vinden.

 

Wordtracker

Laat een lijst zien met veel gebruikte zoekwoorden.

 

Word Stream

Laat per dag 10 relevante zoektermen zien in een paar secondes. Helaas geen weergave van het zoekvolume.

 

Ubersuggest

Meer relevante zoektermen, helaas ook geen weergave van het zoekvolume

 

Google Trends

Geeft aan wat het zoekvolume is van je zoekwoorden en hoe die zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.

 

Google Correlate

Laat de samenhang tussen bepaalde zoektermen en hoe vaak er op die zoektermen is gezocht.

 

Google Keyword Planner

Suggereert zoekwoorden en geeft informatie over het zoekvolume van een zoekwoord + laat zien hoe hoog de concurrentie is op een zoekwoord.

 

Moz

Voor belangrijke en moeilijke zoekwoorden.

 

SEMrush

Voor concurrentie analyses

 

Majestic

Grootste database om verkeer naar websites te vergroten, concurrenten te analyseren en hun reputatie te beheren

 

Ahrefs

Laat de grote concurrentie zien, en waarom ze zo hoog in de ranking staan

 

Market Samurai

Maakt gebruik van filters, en is hierdoor makkelijk te gebruiken voor specifieke zoekwoorden.

 

Keywordshitter

Je voert een zoekterm in en krijgt een ‘shitload’ aan gerelateerde zoektermen.

 

 

Welke tool werkte voor jou het beste?

Designed by Freepik

 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer