Effectief gebruik van social media

Chapter 1……..Whats going on!?

Het zal vele van jullie niet onopgemerkt voorbij zijn gegaan. We worden er dagelijks mee geconfronteerd en we gebruiken het steeds intensiever.

Jaja socialmedia is booming business.

Wie je een paar jaar geleden had gevraagd of we in de toekomst via die verschillende apps en platformen met elkaar zouden communiceren had je voor gek verklaard.

Echter, vandaag de dag zijn de meeste mensen onlosmakelijk verbonden met hun geliefde smart Phone.

Dit fenomeen is goed te zien als we kijken naar het aantal mensen dat surft op het internet via de telefoon in vergelijking met de traditionele computer.

Vooral de relatief nieuwe applicaties als Snapchat en Instagram groeien als kool.

Evenals Pinterest en Weibo. Het doel van deze applicaties is mensen in contact stellen met elkaar. En zeg nou zelf, wat is er leuker dan een lelijke selfie sturen naar je beste vriend(in)?

Vanuit het zakelijk oogpunt gezien heel veel natuurlijk.

Stel je eens voor dat je voor het plaatsen van een bericht of een foto een bepaald bedrag als commissie krijgt.

Vele zullen niet weten dat de meeste bekende bloggers doen aan sponsoring. Even voor de goede orde.

Dit betekend niet de persoon die de foto post betaald voor de merkrechten van het item dat op de foto staat. NEEEEEEE dat zeker niet!

Maar wat betekend dit dan wel? Geloof het of niet maar ik kan je brein nu al horen kraken.
Ik zal het niet moeilijker maken dan het is.

Bedrijven zijn voortdurend opzoek naar (nieuwe)manieren om de markt te veroveren. Hiervoor willen ze hun producten graag onder de aandacht brengen bij hun doelgroep.

We kunnen het ook anders formuleren. Jouw fan base is hun doelgroep. Hoe groter jouw fan base, hoe meer je kan vragen voor een post op jouw kanaal.

Een leuke extraatjes is dat je vaak de producten mag houden die je woorden toegestuurd voor marketingdoeleinden.

Een passief inkomen opbouwen is voor iedereen mogelijk. Vooral als je weet aan welke knoppen je moet draaien om de socialmedia naar jouw hand te zetten.

In dit geval geldt: respect moet je niet verdienen, je moet het afdwingen. Alleen op die manier zal je kunnen opvallen bij bedrijven die opzoek zijn naar socialmedia kanalen voor promotie doeleinde.

Designed door Freepik

Chapter 2……..Onboard the socialmedia train

Socialmedia wordt steeds dominanter.

Steeds meer mensen maken er gebruik van en we gebruiken het ook steeds langer/intensiever. Dit biedt natuurlijk veel kansen voor bedrijven om ook gezien te worden.

Anno 2017 zien we een stijgende lijn in het aantal foto’s dat wordt gepost.

In de voetsporen van het stilstaand beeldmateriaal zien we dat ook video materiaal een sterke groei laat zien. In vergelijking met tekst zijn mensen veel beter in staat om visuele beelden te onthouden.

Niet voor niets brengt men vaak het volgende spreekwoord ten gehorend. “Een foto zegt meer dan duizend woorden” In 2017 zullen visualisaties alleen maar belangrijker worden.

Dit gaat ten kosten van het traditionele tekst bericht.

Een ander fenomeen dat we steeds vaker voorbij zien komen zijn de Livestreams. Hmm …..Wat is een livestream?? hoor ik je al denken.

Een livestream is als het ware een webcamsessie via jouw kanaal naar je fan base. In deze livestreams is het gebruikelijk dat er unboxed wordt.

Dus uit de verpakking wordt gehaald of het is een tutorial over hoe je het product moet gebruiken en welke resultaten er met dit product te bereiken zijn.

Vaak heb je een reactie vak onder de livestream waar de fans reacties kunnen plaatsen en met elkaar kunnen communiceren.

Als (beginnend) marketeer kun je de livestream zien als een extreem krachtig marketinginstrument.

Waar je veel successen mee kan behalen.

We zien op dit moment ook een andere interessante verschuiving. Socialmedia kanalen worden in steeds verdergaande maten gebruikt om informatie over een bepaald onderwerp te vinden.

Ze nemen hier dus de functie van de zoekmachines over. Het gaat hier voornamelijk over recensies van producten.

Maar in de toekomst zal dit zeker ook over de feitelijke informatie van een product gaan. Dit is nu al te zien aan Facebook.

Dat haar eigen online shopping kanaal heeft. Hier is het laatste nog niet over gezegd. Stay tuned……

Chapter 3…….. set your pride aside and work hard

Maar als het zo simpel is waarom lukt het dan zo weinig mensen?

Het feit is dat het niet zo simpel is. Er zijn miljoenen socialmedia kanalen en om op te vallen bij grote bedrijven heb je een grote groep volgers nodig.

Dat brengt me op het volgende punt. Waar komen deze volgers vandaan? en hoe kan ik ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk mensen bij komen en daar ook blijven?

In de eerste instantie is het nodig om waardevolle content te posten voor je volgers.

Post niet al je berichten voor de hele week op maandag ochtend maar zorg voor wat meer verdeling door de week. Het is niet de bedoeling dat je fan base overspoeld raakt met berichten.

In dit geval zal je wanhopig overkomen en dit gaat je zeker veel volgers kosten.

Laat dit nou het laatste zijn wat je wilt bereiken. Less is more is hier dan ook zeker van toepassing.

Over het algemeen geldt dat het doen van 1 tot 3 posts per dag het meest effectief is. Met de module Best time schouder van Blog2social bepaal je op welk moment de meeste gebruikers actief zijn. Op dit moment plaatst je het item op je kanaal.

Daarnaast is het hebben van een flinke dosis doorzettingsvermogen evenals een nog hogere dosis geduld een voorwaarde om dit project te laten slagen.

Maar goed om even terug te komen op het probleem van het verkrijgen van trouwe volgers.

Het is niet zo dat je binnen een paar dagen duizenden volgers zult krijgen.

Daar tegenover staat dat je wel een aantal dingen kunt doen om je volgersaantal een boost te geven. Zo kun je vragen voor een S/O dit betekend shout out.

Meestal staat daar tegenover dat jij ook een post plaatst op jouw kanaal met een referentie naar het kanaal van de andere persoon.

Daarnaast kun je bekende kanalen gaan volgen, misschien volgen ze jouw wel terug! Ook kun je bekende accounts vragen jouw te promoten, al dan niet tegen een vergoeding.

Designed door Freepik

Chapter 4………… dead man tell no stories

Als je eenmaal een weg bent ingeslagen zal je er uiteraard alles aan moeten doen wat binnen je mogelijkheden ligt om het doel te halen wat je voor ogen hebt.

Bedenk hierbij goed dat het doel dat je stelt wel realistisch is.

Het heeft geen zin om veel energie in zaken te steken die tijdrovend zijn en weinig output hebben.

Begin dus niet als een hysterica duizenden kanalen te volgen om deze vervolgens weer te ontvolgen.

Bespaar jezelf de frustratie.

Gaandeweg zal je zien wat werkt en wat niet. Hou echter niet vast aan een manier waarmee je geen resultaten boekt maar je blijft het doen omdat je het zo graag wilt.

In dit geval heeft het totaal geen zin om verder te gaan, je zou het kunnen omschrijven als ‘trekken aan een dood paard’ Om succesvol te zijn en geld te verdienen met socialmedia moet je verliezen kunnen nemen.

Want op de weg naar succes zal je erachter komen dat veel dingen waarmee je hebt geëxperimenteerd nutteloos waren en je alleen maar tijd en geld hebben gekost.

Het positieve hieraan is dat je investering niet compleet is weggegooid.

Je weet nu in ieder geval wat niet werkt. In de toekomst hoef je deze fout dus niet nog een keer te maken.

In veel gevallen zal je eieren voor je geld moeten kiezen en opzoek moeten gaan naar een andere manier om je doel te bereiken.

Bedenk hierbij dat 3keer linksom ook rechtsaf is, je doet er alleen wat langer over.

Hou bij alles wat je doet je doel voor ogen en denk als aan winnaar. Het heeft alles te maken met je mindset.

Als je alleen maar negatieve gedachtes hebt is het waarschijnlijk dat je dit ook projecteert op het werk dat je doet.

Je kunt zelf ook wel bedenken dat dit niet erg bevorderlijk is voor je prestaties. Blijf onder elke situatie positief en geef jezelf af en toe een schop onder je kont.

Winners never quit!

Welke manieren heb jij gebruikt om succesvol een grote fan base op social media op te bouwen?

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang het E-book ter waarde van ……. Er gratis bij!

1 comments On Effectief gebruik van social media

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer