De invloed van social media signals op je rankings

Designed by Freepik

Social media marketing wordt vaak gezien als een “campaign”.

Het woord “campaign” wordt  door marketeers vaak gebruikt en waar ze dan op doelen is het volgende.

 

Het is een middel dat er voor moet zorgen dat er een bepaalde message over wordt gedragen aan een bepaald publiek. Het woord campaign houd hier ook in dat er een begin is en na een tijdje ook een eind.

 

En dat is waar het mis gaat….

 

Bij social media marketing is er alleen een begin (en je kan er niet snel genoeg mee beginnen) maar er is geen einde. Het is ook niet makkelijk, om succesvol te worden met social media marketing heb je een goede marketing strategie nodig.

 

Wanneer je bijvoorbeeld net als ik een blog begint doe je dat niet om even snel geld te verdienen. Bloggen is zoveel meer dan dat. Het belangrijkste is dat je vertrouwen opbouwt bij je lezers.  Mensen zijn immers eerder geneigd een aankoop bij je te doen als ze je vertrouwen.

 

Vertrouwen kun je opbouwen door je lezers keer op keer waardevolle content te bieden. Als mensen een comment achterlaten op je blog reageer daar dan ook op. Er is niets vervelender dan een blogger die niet reageert op comments, zo bouw je geen vertrouwen op.

 

Waardevolle content wordt door lezers ervaren als goede content en zal veel vaker gedeeld worden.

 

Wanneer content met daarin een link naar je blog of website wordt gedeeld ontstaat er een social signaal

 

                                                       

Designed by Freepik

Hebben social signals invloed op je google rankings?

 

Om een lang verhaal kort te houden….

 

Ja.

 

Het algoritme van google bepaald hoe hoog een website komt te staan in de google rankings. Op dit moment  zijn backlinks nog steeds de belangrijkste ranking factor.

 

Social media links hebben in tegenstelling tot backlinks geen “do-follow” tag maar een “no-follow” tag. Dit houd in dat de link geen linkjuice mee geeft en dus niet zou zorgen voor een hogere ranking.

 

Echter zijn social media signalen makkelijker te krijgen dan kwalitatief goede backlinks.

Het is dus onvermijdelijk dat websites in de toekomst veel meer social signals zullen hebben dan backlinks, en dus is het een feit dat een sociaal signaal meetelt bij een (hogere) ranking.

 

Social media marketing wordt steeds belangrijker

 

Veel mensen maken meer gebruik van social media dan zoekmachines om aan informatie te komen.

 

Ik doe het zelf ook. Als ik kleding zoek haal ik mijn inspiratie steeds vaker van instagram ik volg dan de accounts van een aantal mensen die vaak posts met o.a sneakers doen. Ik zou het niet waarderen als deze personen irrelevante (commerciële) posts op hun account zouden doen.

 

Het punt is: Je social media volgers willen wel jouw waardevolle content ontvangen maar geen irrelevante commerciële boodschappen.

 

 

Conclusie

 

Het verschil tussen een campaign en social media marketing is dat de laatstgenoemde een eindeloze toevoer van content nodig heeft.

 

Wanneer je geen content meer plaatst zal je publiek steeds kleiner worden, dat resulteert in minder blog lezers en uiteindelijk dus ook minder verkopen en omzet.

 

Social media is in feite een gesprek. In een gesprek is het belangrijk dat je actief deel neemt. En laat zien dat je er bent. Straal autoriteit uit.

 

Gesprekken vereisen van beide gesprekspartners dat er wordt geluisterd en op elkaar wordt gereageerd. Dit doe je dus door bijvoorbeeld te reageren op comments.

 

Het is van belang dat je je voorbereid.

 

Je hebt veel meer content nodig dan je ooit gedacht hebt en met ‘content’ bedoel ik waardevolle content.

 

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

 

 

Wat is jou ervaring met social media marketing?

 

 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer